← Tilbage til artikler
Af: Kasper Friis

Hvad er lean arbejde?

Skrevet: 24. september 2018

Lean er en måde at tænke sin forretning på. Lean handler nemlig, kort fortalt, om, at man ønsker at skabe værdi for kunderne ved hjælp af den mindst mulige indsats. Kunden er, ifølge Lean-princippet, ikke nødvendigvis slutbrugeren af et givent produkt eller en given service. Når man arbejder ud fra Lean-princippet, kan kunder være led i værdikæden, ligesom de kan være kollegaer. Hvis man betragter hinanden som kunder, kan man nemlig være med til at forbedre hinanden og skabe det bedste produkt med den mindst mulige indsats. Den mindst mulige indsats får man, når man arbejder ud fra Lean-princippet, hvis man reducerer spild.

 

Hvad er lean arbejde? 

Det gælder om at reducere alle former for spild, herunder både materialistisk spild i form af energiforbrug og retur-/tilbageløb samt spild af ressourcer, herunder ventetid og søgetid. Når man arbejder med Lean, arbejder man som udgangspunkt for at reducere otte forskellige former for spild. Man kan reducere spild på mange måder, men kort fortalt gælder det om, at alle i virksomheden skal have styr på arbejdsgangene. Hver medarbejder skal altså kende sine arbejdsopgaver, og ofte virker Lean-tankegangen bedst, hvis medarbejderne laver statisk arbejde, som kan sammenlignes med samlebåndsarbejde.

 

Historien for begrebet “lean”

Lean er ikke et nyt begreb, men det er forholdsvist nyt, at Lean-principper tænkes ind i virksomheder, der ikke er produktionsvirksomheder. Lean-arbejde sammenlignes ofte med samlebåndsarbejde i forskellige produktionsvirksomheder. I dag bruges Lean-princippet dog ikke kun i produktionsvirksomheder. Lean-princippet er en tankegang, der bygger på en forretningsforståelse, som man udviklede på Toyota-fabrikkerne i løbet af 1960’erne. Lean-principperne blev introduceret til resten af verden, da bogen ”Lean Thinking” udkom i 1996. Indtil da havde Lean-systemet heddet ”Toyota Production System”.

SE OGSÅ: FIND DEN BEDSTE A-KASSE

 

Lean-arbejde lyder måske enkelt, men der skal meget forretningsforståelse til, for at man kan introducere Lean i en virksomhed. Det er nemlig yderst vigtigt, at alle medarbejdere arbejder hen mod det samme. Hvis man ønsker at tænke efter Lean-principperne, kan man tænke på følgende, så man kan lykkes med at skabe mest mulig værdi med mindst mulige ressourcer:

 

  • Man skal fastlægge, hvad der skaber værdi for kunden. Således kan man også finde ud af, hvordan man skaber den største værdi.
  • Man skal skabe et såkaldt flow i værdikæden, der minimerer spild, herunder eksempelvis spildtid.
  • Man skal sørge for løbende at skabe forbedringer, så man kan blive ved med at skabe en så stor værdi for kunden som muligt.

Prøv vores gratis prissammenligner

Med vores prissammenligner kan du nemt og hurtigt finde den billigste A-kasse tilgængeligt. Den giver dig et overblik over priserne og fordelene ved de mange A-kasser, og du kan blot vælge den som opfylder dine kriterier. Det er uforpligtende og helt gratis!

Seneste indlæg

Ufaglært arbejde

Ufaglært arbejde er arbejde, der kan besiddes af personer, der er ufaglærte. Ufaglært arbejde er altså arbejde, der kan laves, uden at personen, der laver det, behøver at have en uddannelse inden for faget. Begrebet ufaglært stammer oprindeligt fra det lærlingesystem,...

Trækprocent

Trækprocenten er et udtryk for den andel af en indtægt, der bliver trukket af SKAT. Trækprocenten er, som navnet antyder, angivet i procent. Der er flere forskellige former for skat, der skal betales af en indtægt. Summen af disse former for skat giver trækprocenten....

Praktik

Praktik betyder i ordets fornemste forstand udøvelse eller fremgangsmåde. Dette kommer af det latinske ord practica. Praktik er altså det modsatte af teori, hvor man med teoretisk viden lærer. Hvis man laver noget praktisk, lærer med ved at udøve eller prøve teori af...